KAZALO:
1.Predstavitev projekta (namen)
2.Namestitev košev za plastiko
3.Dopis razrednikom
4.Kako zmanjšati porabo embalaže
5.Praktični prikaz zlaganja embalaže
6.Izdelava plakatov (kako ravnati s KEŽ)
7.Anketa v prvem razredu
8.Izdelki iz embalaže
9.Število zbrane KEŽ ( od 1.9.2009 do 16.4.2010)
- 1. PREDSTAVITEV PROJEKTA
Na pedagoškem sestanku sem v mesecu oktobru predstavila projekt EKO PAKET.
Eko-paket spodbuja, da z odgovornim ravnanjem s KEŽ pripomoreš k čistejšemu okolju.
Če prazno KEŽ odvržeš v smetnjak skupaj z drugimi odpadki iz gospodinjstva (kot so papir, ostanki hrane, steklenice itd.), bo skupaj z njimi tudi pristala na smetišču – odlagališču odpadkov. Odpadki se iz dneva v dan kopičijo in onesnažujejo tvojo okolico. Kupi odpadkov pa ne kvarijo le videza okolice, temveč močno škodujejo naravi in živim bitjem.
Za čistejše okolje lahko skrbimo tudi mi!
Šola je velik porabnik KEŽ-a, saj je pri malici velikokrat sok, mleko…ki pa sta v embalaži.
Zato so letošnji cilji projekta:
ü Zmanjšati porabo KEŽ-a pri obrokih.
ü Pravilno odlaganje KEŽ-a.
Pobudnik projekta
Pobudnik in nosilec projekta Eko-paket je podjetje Tetra Pak d.o.o
Cilj podjetja Tetra Pak je postati okoljsko odgovorno podjetje. S tem namenom je podjetje natančno določilo procese ravnanja z odpadki, ki nastajajo pri proizvodnih procesih, definiralo proces sledenja izvoru materialov za proizvodnjo ter si zadalo cilj, da do leta 2010 doseže 10% znižanje emisij CO2 v primerjavi z letom 2005.
2. NAMESTITEV KOŠEV ZA PLASTIKO
Ljubljanska občina nam je podarila 4 priročne koše za odlaganje plastike.
Odločili smo se da jih postavimo na naslednje lokacije
ü Jedilnica
ü Na hodnik v prvem nadstropju in v pritličju
ü V knjižnico
3. DOPIS RAZREDNIKOM
Sledil je dopis razrednikom, kako naj poučijo svoje učence kako ravnati s KEŽ in kaj je namen našega projekta.
Kako odgovorno ravnati s KEŽ?
Učitelji učencem predstavijo, kaj to sploh je KEŽ. Nato se pogovorijo, kako pri malici pravilno zložimo in odložimo embalažo od sokov, mleka.. Spodbudijo pa tudi učence, naj z embalažo tako ravnajo tudi doma.
Pot KEŽ se ne konča takrat, ko jo sprazniš in odvržeš v koš.
Pravilno jo zložim
Ko je embalaža popolnoma prazna, jo izpereš z vodo (doma, v šoli to ni mogoče), stisneš in zapreš, če ima pokrovček. To narediš tako, kot prikazuje spodnja shema.
Pravilno zlaganje kartonske embalaže
Tako stisnjena embalaža pri hranjenju v kuhinji in v zabojniku ekološkega otoka zavzema do 20-krat manj prostora kot nezložena embalaža.
Skrbno jo zbiram
Pravilno zloženo kartonsko embalažo v šoli odložiš v koš za plastiko. Ko je koš poln, ga čistilke odnesejo na ekološki otok (ki je pred šolo).
Ekološki otok
Zabojnik za »embalažo« oziroma »plastiko«, kamor lahko pravilno odložimo tudi odpadno kartonsko embalažo za živila.
4. KAKO ZMANJŠATI PORABO EMBALAŽE
Z vodjo prehrane in kuharjem smo se dogovorili, da bomo zmanjšali porabo embalaže pri malici in kosilu. Zato se je kupil avtomat za pijačo, ki ponuja zdrave sokove s 100% sadnim deležem in vodo. Pri malici se sok nalije v vrče in se jih ponudi. Tudi embalaža za mleko se bo zmanjšala, kajti v kuhinji so začeli kupovati mleko z Ekološke kmetije.
Učitelji pa spodbujamo pitje vode iz pitnika, ki je na hodniku.
Veliko težave, pa imamo še s popoldansko malico, kajti učenci malicajo v razredih, kuhinja je takrat že zaprta, zato imajo vsaj 1x tedensko napitek v embalaži. Vsi skupaj se trudimo poiskati najboljšo rešitev in upam, da nam bo v naslednjem šolskem letu uspelo.
5. PRAKTIČNI PRIKAZ ZLAGANJA EMBALAŽE PRI MALICI
V mesecu oktobru smo pri malici velik poudarek dali na pravilnem odlaganju KEŽ-a. Kadar se je na jedilniku znašla embalaža sem vsem učencem v jedilnici prikazala pravilno odlaganje embalaže.
1. POPIJEM
2. IZPRAZNIM
3. ZLOŽIM
4. ODLOŽIM V KOŠ ZA EMBALAŽO
Prikaz sem ponovila večkrat. Učenci prvih razredov so potrebovali še pomoč pri zlaganju, trdi robovi na vrhnjem in spodnjem delu embalaže.
Učenci so se hitro navadili pravilnega odlaganja, da pa je vse potekalo tako kot treba je vedno v jedilnici dežurni učitelj, ki preverja če se embalaža pravilno odlaga v koš za plastiko.
6. IZDELAVA PLAKATOV
Ko smo začeli s pravilnim odlaganjem embalaže, smo ugotovili, koliko manj prostora zavzamejo smeti. Pohvalile, pa so nas tudi čistilke, ker so imele manj dela z odnašanjem plastike na ekološki otok.
Učence prve triade se je ta navada do dobra prijela. Začeli pa smo opažati, da težave nastajajo pri učencih zadnje triade. Zato so učenci naravoslovnega krožka predlagali, da izdelamo velike plakate KAKO PRAVILNO RAVNAMO S KEŽ?
Plakate smo nato obesili k zabojnikom za plastiko. Organizirali, pa smo tudi dežurnega učitelja v času malice zadnje triade in stanje se je izboljšalo.
7. ANKETA V PRVEM RAZREDU
Pri naravoslovnem krožku smo se veliko pogovarjali o embalaži, kaj se z njo zgodi, če jo pravilno odložimo…
Zato so se učenci odločili, da naredijo preprosto anketo med svojimi sošolci. V prvem razredu je 41 učencev.
- ALI DOMA LOČUJETE SMETI?
DA |
NE |
28 |
13 |
- KAJ DOMA NAREDITE Z ODPADNO EMBALAŽO?
ODVRŽEMO JO V SMETI ZA MEŠANE ODPADKE |
14 |
ODVRŽEMO JO V ZABOJNIK ZA PLASTIKO |
25 |
ODVRŽEMO JO V ZABOJNIK ZA PAPIR |
2 |
3. ALI EMBALAŽO PREDEN JO ODVRŽETE ZLOŽITE?
DA |
NE |
31 |
10 |
Rezultati so nam povedali, da družine otrok, ki obiskujejo prvi razred v večini ločujejo smeti (68%) in so dobro obveščeni o tem kam sodi embalaža (61%). Tudi veliko jih embalažo pravilno zloži (75%).
8. IZDELKI IZ EMBALAŽE
Po dolgi zimi je končno prišla pomlad in z učenci smo se odločili, da polepšamo učilnico in izdelamo lončke za rože iz odpadne embalaže. Embalažo od sokov, mleka smo polepili z odpadnimi papirnatimi brisačami, nato pa pobarvali. Druga skupina pa jih je polepila z raznimi prtički.
Kmalu so vzklili fižoli, leča, kreša, soja.
Ob dnevu Zemlje 22.4.2010, pa naša šola praznuje EKO DAN in takrat bomo imeli veliko delavnic in kar nekaj jih bo na temo KEŽ, tako da bo takrat nastalo še veliko izdelkov (športni pripomočki, družabne igre, modni dodatki…)
9. ŠTEVILO ZBRANE KEŽ ( OD 1.9.2009 DO 16.4.2010)
Na šoli je 262 učencev. V šoli malica 261 učencev, kosilo ima 179 učencev, popoldansko malico pa 89 učencev.
Od 1.9.2009 do 16.4.2010 smo zbrali 19558 kosov embalaže od soka, mleka…kar predstavlja približno 37 kosov na učenca.